Tafelgoochelaar

Connectie met je publiek.

 

In de vorige column had ik het over connectie maken met je publiek. Maar wat is dat nu, connectie? Voor mij is connectie dat ik mijzelf afstem op mijn publiek, zodat zij aandacht en tijd in mij willen investeren. Het heeft met veel factoren te maken waarop je publiek deze beslissing maakt. Het publiek screent jou als artiest in de eerst 30 seconden.

Hierin kijken ze of ze je als persoon leuk vinden en of je overeenkomsten hebt waarmee zij zich kunnen identificeren. Als er daarnaast nog een bepaalde interesse wordt opgewekt, dan is de kans groot dat er een connectie ontstaat.

Dai Vernon spreekt over een “emotional hook”, een stukje presentatie waar je mensen emotioneel betrekt bij je act of presentatie. Dit zal de interesse opwekken die nodig is om ervoor te zorgen dat mensen tijd in je willen investeren.

Ieder publiek is anders omdat ze andere interesses hebben en anders in het leven staan. De manier waarop je connectie probeert te maken, is dus niet bij ieder publiek hetzelfde. Ook je eigen karakter als goochelaar bepaalt welke weg je kiest om connectie te maken. Ik heb daarom een aantal collega`s gevraagd hoe zij een connectie opbouwen met hun publiek.

Henk Arnoldus zegt: ”Wat mij heel erg goed helpt tijdens het goochelen, is echte interesse in je publiek te tonen. Dit bereik ik vaak door vragen te stellen en ook naar het antwoord te luisteren en daar iets mee te doen. Want als er een open en gezellige dialoog ontstaat, smeed je een band met je publiek. Wees persoonlijk en toon belangstelling voor de ander.

Ik probeer respectvol en innemend te zijn. ‘Echt’ te zijn.
Het publiek prikt zo door je flauwe grappen en maniertjes heen. Niet je technische vaardigheden alleen maken de act. Wees je daar bewust van.”

Een mooie reactie van Henk en dit geeft goed weer dat authentiek overkomen heel belangrijk is. Daardoor ben je geloofwaardig en zal het publiek sneller voor je kiezen. Overigens vind ik zelf dat alle dingen erg karakter gebonden zijn. Mijn ervaring is, dat als ik bij het juiste publiek met de juist grap start het ijs dan sneller gebroken is. Het is belangrijk dat datgene wat de performer gebruikt bij zijn karakter past.

Minze Dijksma zegt:” Het publiek moet bereid zijn om naar je te luisteren en te kijken. Door van te voren het publiek te observeren, kun je de stemming van het publiek peilen. Als je de stemming weet, kun je door middel van je presentatie en houding een ‘emotional hook’ creëren. Hierdoor laat je zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in je publiek.

In je presentaties en trucs moet een stuk beleving aanwezig zijn. Dit alles afgestemd op je parlando en trucs en dan klopt het! Als het klopt dan ben je ‘Echt’. Als je echt bent dan laat je jezelf zien en dat zorgt voor verbinding.”

Je ziet hier weer een treffend voorbeeld dat deze goochelaars telkens inspelen op de situatie. Nadat je het publiek hebt geobserveerd, kies je ter plekke een benadering die bij de gelegenheid past.

Dit herken ik zelf ook bij optredens voor verschillende doelgroepen. Ik weet bijvoorbeeld dat ik bij een zakelijke gelegenheid minder focus moet leggen op de comedy en meer op communiceren. Als ik in die setting toch probeer komisch te zijn, dan zullen de meeste toehoorders zich niet met mij kunnen identificeren en daardoor zal hun aandacht verslappen.

Arjan van Vembde zegt: “ Voor mij zit dat in de mate waarin ik verbinding kan maken tussen enerzijds mezelf en wat ik aan het doen ben en anderzijds de verbinding met mijn publiek (m.a.w., de verbinding tussen binnen en buitenwereld). Het gaat dan om voelen wat er in mij gebeurt, qua spanning, ritme en wat ik zelf vind van wat ik doe. Dat maakt hoe goed ik kan acteren, de kracht in mijn stem en lijf. Aan de andere kant moet ik mijn publiek "zien", hun ritme aanvoelen, aanvoelen wat zij vinden van wat ze zien en mijzelf daarop afstemmen. 

Ook Arjan benoemt hier het ritme aanvoelen van je publiek en jezelf daar op afstemmen. Ik vind het mooi om te zien dat drie verschillende goochelaars, allemaal op een andere manier, bezig zijn om hetzelfde te bereiken.

Ik zie dat er overeenkomsten zijn in de reacties van mijn collega`s. Vooral je publiek observeren en van daaruit jezelf afstemmen, is een belangrijk aspect wat terugkomt. Het gaat heel erg over je benadering naar mensen en over het aanraken van hun belevingswereld. Bij het optreden voor de studentenvereniging die ik in mijn vorige column beschreef, koos ik voor een andere opening. De biertap ging tijdens mijn optreden dicht, terwijl er door mijn publiek flink werd gedronken.

Ik begon mijn optreden en zei: ”De biertap is dicht tijdens mijn optreden en dat is jammer. Mijn optreden is veel leuker als je gezopen hebt! “. Dit zinnetje zorgde voor een lach. Maar ook bracht ik op een humoristische manier iets onder de aandacht wat voor hun erg belangrijk was. Deze opening kon ik alleen daar in die situatie doen en de opmerking past bij mijn karakter.

Je observeert je publiek en je probeert op ze af te stemmen zodat ze je meer als één van hen zien. Connectie tot stand brengen heeft te maken met observeren, identificeren en interesse opwekken door diverse theatertechnieken te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je met je publiek in verbinding kan komen. Als goochelaar is het zeer de moeite waard om daar veel aandacht aan te besteden.

Mitch Durbank
Voor meer columns van Mitch klik hier.....